Two Legends

شاهکارهای موسیقی

Two Legends

شاهکارهای موسیقی

در این وبلاگ میتونید شاهکارهای موسیقی خصوصا موسیقی بیکلام و آثار دو موسیقیدان برجسته زمان خودمون، هانس زیمر و جو ستریانی رو مشاهده کنید.هانس زیمر من را عاشق موسیقی بیکلام ،موسیقی فیلم و پیانو کرد,جو ستریانی نیز به من زیبایی گیتار را نشان داد برای همین قصد دارم تا جایی که بتونم آثار این دو افسانه تاریخ موسیقی و دیگر بزرگان این هنر استثنایی (موسیقی) رو معرفی کنم .این سایت رو صرفا به خاطر علاقه زیادم به موسیقی ساختم و امیدوارم مطالبم برای علاقه مندان موسیقی بدردبخور و جدید باشه و بتونم اندکی در گسترش موسیقی بیکلام و هنر زیبا موسیقی سهیم باشم .....
من دو ساز پیانو و گیتار رو خیلی دوست دارم و در حال حاضر نیز گیتار سیم فلز و پیانو کار میکنم.بسیار خوشحال میشم شما نیز علایق موسیقی و ایده هاتون رو با من در میان بگذارید.

  • ۰
  • ۰

امروز میخواهم یک مطلب مفید در مورد انواع رایج گیتار و تفاوت دو گیتار سیم فلز و سیم نایلون(کلاسیک) بگذارم چون میبینم گیتار کلاسیک به علت اطلاعات کم در ایران رایج شده و مطمئنم خیلیها در صورت آشنا شدن با گیتار زیبا سیم فلز(چه در صدا و چه در ظاهر) دنبال اون میرن .امیدوارم حتما بخونید بعد دنبال خرید گیتار برید.البته انتخاب گیتار سلیقه ایه و همه نوع گیتار زیبا و جذابه ولی در جامعه ما تبدیل به یک انتخاب سنتی،تقلیدی و بدون اطلاع شده.

گیتارها به طور کلی به دو دسته تقسیم میشن:

1-آکوستیک 2-الکتریک

 

در ادامه مطلب بخوانید..........

1-گیتار آکوستیک:یعنی گیتاری که تماما صدایش از خودش و از سیمها و چوب خودش نشات میگیرد و در تولید صدای آن آمپلی فایر یا وسیله الکتریکی دخیل نیست این نوع گیتار شامل گیتار سیم فلز(که اشتباها به آکوستیک معروف شده) و گیتار کلاسیک یا سیم نایلون است.

گیتارهای آکوستیک از نظر ظاهری به دو نوع ساده و کاتووی تقسیم میشوند تفاوت مدلهای کاتووی با ساده این است که در مدل کاتووی گیتار یک برش در کنار کاسه خود دارد تا گیتاریست به فرتها پایین دسته گیتار راحت تر دسترسی داشته باشد بعلاوه گیتار کاتووی ظاهری شیک تر دارد.

.......................................

الف)گیتار سیم فلز(Steel String  Guitar):

سیمهای این گیتار از فلز میباشد صدای این ساز صدایی زنگ دارتر،طنین دار تر و پرکاسیو و کوبنده تر و ظاهری لوکس تر از گیتار کلاسیک است،این نوع گیتار در اکثر دنیا برای سبک پاپ،فینگر استایل،جز،کانتری و....... استفاده میشود.متاسفانه این گیتار زیبا در ایران بسیار کم جاافتاده  این درحالی است که این نوع گیتار در آمریکا و اروپا رواج دارد(اگر دنبال صدای زنگدار گیتاری که در آهنگهای پاپ خارجی راک و اکثر ویدیوهای اجرای گیتار سایت یوتیوب هستید دنبال این گیتار بروید.)

ریتم زدن این نوع گیتار بیشتر با پیک(مضراب) است اما متاسفانه به اشتباه خیلیها فکر میکنند این گیتار فقط برای ریتم زدن است و فقط با پیک نواخته میشود ولی این ساز در سبک زیبایی چون فینگر استایل که چند مطلب قبل در مورد آن نوشتم هم استفاده میشود و در آن با انگشتان نواخته میشود.

کاسه صدای این گیتار از گیتار کلاسیک بزرگ تر ودسته این گیتار از کلاسیک باریک تر است.

از هنرمندان جدید این نوع گیتار و سبک فینگراستایل میشود به کسانی چون موارد زیر اشاره کرد:

ٰTommy Emmanuel,Sungha Jung,Peter Gergely

 

 نکته:اگر تازه گیتار آکوستیک را میخواهید شروع کنید و میخواهید صدای زنگ دار گیتاری که در آهنگ پاپ مورد علاقه تان بوده است را از گیتار درآورید خوب است بررسی کنید که گیتارتان حتما سیم فلز باشد و گرنه صدایی زنگ داری از گیتار دریافت نخواهید کرد!!همچنین اگر دنبال ظاهر زیبا و لوکس گیتارهایی هستید که در فیلمهای سینمایی خارجی و هالیوودی دیده اید دنبال گیتار سیم فلز(به اصطلاح آکوستیک)باشید،برای آوازخواندن با گیتار سیم فلز نیز از پیک(مضراب)استفاده میکنید.اگر هم میخواهید آواز بخوانید و از انگشتان به جای پیک برای ریتم زدن استفاده کنید وصدای گیتاری که در اکثر فیلمهای ایرانی دیده اید را در آورید دنبال گیتار کلاسیک(سیم نایلون)باشید.اما مهم تر از ریتم زنی با انگشت یا پیک این است که صدا،حس وظاهر گیتارتان را دوست داشته باشید.

این نکته نیز مفید است که اگر در ویدیوهای گوگل جستجو کنید:

Cover+اسم آهنگ،معمولا اجراهای باکلام آن آهنگ می آید و میتوانید گیتار زدن و خواندن را در بین موارد نشان داده شده پیدا کنید و در اکثر موارد گیتار سیم فلز را مشاهده خواهید کرد.

و چنانچه جستجو کنید guitar cover+اسم آهنگ،بیشتر اجراهای بیکلام گیتار و اجراهای فینگراستایل آن آهنگ را میبینید.

.....................................................

ب)گیتار کلاسیک-سیم نایلون(Nylon String Guitar):

این نوع گیتار گیتار رایج شده در ایران است.این گیتار صدایی نرم تر ولی طنین و زنگ کمتر از گیتار سیم فلز دارد و در اصل گیتاری مناسب سبک کلاسیک و فلامنکو(اسپانیایی) است.این نوع گیتار برای ریتم زدن با پیک(مضراب) چندان مناسب نیست و بیشتر از انگشتان برای ریتم نوازی استفاده میشود و صدای پرکاسیو دار و کوبنده ای که ریتم زدن با سیم فلز تولید میکنید را تولید نمیکند.در حال حاضر اکثر اساتید ایران این نوع گیتار را کار کرده اند (چه پاپ چه کلاسیک و فلامنکو)

 

 

شاید وقتی میخواین گیتار بخرین از هرکی میپرسین چه گیتاری بخرم؟به جای اینکه برخلاف همه دنیا بگن سیم فلز میخوای یا کلاسیک و بهت بگن اگه میخوای سبک اسپانیایی( فلامنکو )یا کلاسیک کار کنی گیتار نایلون بخر و اگه میخوای پاپ،راک،جز موسیقی امروزی و New  Age کارکنی یا میخوای ریتم بزنی سیم فلز رو بخر میگن:برو C40 یا C70 بخر!!!

این دو نوع C40 ,C70 دو گیتار کلاسیک یاماها خوب برای کسی اند که تازه گیتار را شروع کرده  ولی لطفا توجه داشته باشید شما انتخاب گیتار سیم فلز مناسبی برای شروع چون F310 یاماها را هم دارید.

البته خیلیها در همه جا دنیا هم اول با سیم نایلون شروع میکنن چون سیمهای نرم تری داره ولی مثل اینجا نیست که حرفه ایش هم سیم فلز کار نکنه!!!

در اینجا تفاوتهای ظاهری گیتارهای کلاسیک وسیم فلز رو میگم:

1-سیمها در قسمت پایین گیتار محل اتصال به پل یا خرک در سیم فلز در ظاهر به صورت 6 تا توپ اند(عکس سمت چپ) ولی در کلاسیک از اون توپها خبری نیست و سیمها مستقیم دور خرک پیچانده شدن(عکس سمت راست).

 

2-تفاوت ظاهر بالاترین قسمت گیتار(سردسته) وقسمتی که پیچهای کوک وجود دارند.اگر دقت کنید در کلاسیک یک سردسته توخالی(عکس سمت راست) رو میبینید ولی در سیم فلز سردسته پُره(البته نه همیشه)

3-اندازه بزرگتر کاسه گیتار سیم فلز

4-اگر به عکس های گیتار سیم فلز و کلاسیک نگاه کنید معولا میبینید که گیتار کلاسیک دور حفره صدایش نقش و نگار گل دارد و این چیزی است که معمولا در گیتار آکوستیک(سیم فلز) نیست.

 

از مشاهیر گیتار کلاسیک کسانی چون جان ویلیامز،آندره سگوویا،لیلی افشار را میتوان نام برد.

از مشاهیر گیتار فلامنکو که شباهتهای بسیاری با گیتار کلاسیک دارد میتوان به پاکو دلوسیا،آرمیک،جسی کوک و خوان مارتین اشاره کرد.

................................................

گیتارهای الکترو آکوستیک:

وقتی به گیتارهای آکوستیک(چه کلاسیک چه سیم فلز) پیکاپ متصل میکنند به آن الکتروآکوستیک میگویند.

درحال حاضر خیلی از گیتارهای آکوستیک پیکاپ دارند و کاربرد پیکاپ برای اتصال به آمپلی فایر یا کامپیوتر و کارت صدا  و بلند کردن و تقویت صدا گیتار،ضبط کردن،اضافه کردن انواع افکت به گیتار همانند گیتار الکتریک است.این نوع گیتار همانند گیتار آکوستیک حتی اگر به آمپلی فایر هم وصل نشده باشد صدا دارد.این نوع گیتار آمپلی فایرهای مخصوص خودشون دارند ولی به آمپلی فایر گیتار الکتریک هم وصل میشن.

 

(تصویری از گیتار سیم فلز پیکاپ دار کاتوووی یا الکتروآکوستیک کاتووی،واقعا زیباست!)

.......................................................... 

2-گیتارهای الکتریک:

گیتارهایی که بدلیل نداشتن حفره و کاسه صدا از خود صدایی ندارند و در حالت متصل نشده به آمپلی فایر صدایی بسیار بسیار آرام تولید میکنند.برای شنیدن صدای این ساز باید آن را به آمپلی فایر و یا دستگاهی الکتریکی مانند کامپیوتر و کارت صدا وصل کنید.با اتصال به آمپلی فایر میتوانید صداهایی متفاوتی از این گیتار با انواع افکتها بگیرید این گیتارها بیشتر در سبکهای راک،متال بکار میروند.

این نوع گیتار برخلاف فکر اشتباهی که در کشور ما هست گیتاری نیست که فقط صدای خش خش تولید کند و سازی برای گروه های منحرف باشد،بلکه بلعکس سازی است که درحالت صدای Clean  و بدون Distortion  خود صدایی شبیه به ساز گیتار آکوستیک سیم فلز تولید میکند که با افزودن افکتهایی چون Reverb میتوانید یک صدای منحصر بفرد و رویایی-فضایی از آن بگیرید.

این ساز سازی است که میشود با آن آهنگ غمناک،انرژی بخش،حماسی،رویایی-فضایی و........ تولید کرد.و این یکی از وجه تمایز های آن با دیگر گیتارها است بعلاوه اینکه با اکشن(فاصله سیمها تا فرت و مقدار نیرویی که لازم است تا سیم را به فرت بچسبانید) پایینی که این گیتار دارد میشود خیلی بهتر و راحت تر آهنگها و قطعه های سریعی را روی آن اجرا کرد که با گیتارهای آکوستیک به سختی صورت میگیرد.

از دیگر نکات قابل توجه این است که گیتار الکتریک براساس ساختار گیتار سیم فلز ساخته شده است و علاوه بر داشتن سیمهای فلزی همانند گیتار سیم فلز دسته باریک تر از گیتار کلاسیک دارد لذا چنانچه قصد دارید از گیتار آکوستیک به الکتریک روی بیاورید به نفع شماست  در بین گیتارهای سیم فلز و کلاسیک سیم فلز کار کنید.

از دیگر انواع گیتار الکتریک گیتار بیس برای تولید صداهای بم است که میتوانید در لینک روبرو در مورد آن بخوانید. گیتار بیس

از اساتید این ساز کسانی چون جو ستریانی با ملودیهای جاودان که در سایت نام بردم میتوان نام برد همچنین مشاهیر دیگری دیگری چون جیمی هنریکس،استیو وای،جان پتروچی،گری مور و.....

 

(دو نمونه از گیتارهای الکتریک سری جوستریانی شرکت Ibanez)

نظرات (۵)

سلام ببخشید من تازه میخوام شرو کنم بیام سمت موسیقی و به موسیقی ترکی استانبولی و ساز باغلاما (دیوان) خیلی علاقه دارمو تو ایرانم شادمهرو خیلی خیلی دوس دارم در کل الان تصمیم‌گرفتم گیتارو شرو کنم.هدفم اوازه میخوام با گیتار ریتم بزنم و یه جورایی مثلا اهنگسازی کنم و با گیتار بخونم میخواستم ببینم گیتار چی بخرم برای شرو . تا حالا که پرسیدم میگن یاماها c70 یا c40 ولی بالا خوندم شما گفتین یاماها f310 هم خوبه میخواستم ببینم من کدومو انتخاب کنم بالاخره و قیمتا چجوریه!نمیتونم‌زیاد هزینه کنم.ممنون میشم کمک کنین.
پاسخ:
سلام به نظرم اگه میخواین با انگشتها ریتم بزنید گیتار کلاسیک C40 و C70 رو انتخاب کنین و اگه با پیک میخواین ریتم بزنید گیتار سیم فلز F310 خوبه...............ولی در کل برای شروع در کشور ما کلاسیک از سیم فلز بهتره.برای آهنگسازی هم باید چندسال موسیقی کار کنید و هم گوشتون رو تقویت کنید هم تئوری موسیقی و تکنیکهای آهنگسازی و گسترش ایده موسیقی رو یاد بگیرید.با آرزوی موفقیت
سلام 
میخواستم بگم که خیلی مطلب خوبی بود واقعا دمتون گرم👍👌
و یه چیزه دیگه من امسال میخواستم برم کلاس موسیقی برای ساز گیتار 
از همون اول که با انواع مدل گیتار آشنا شدم وآهنگ های بی کلام رو با مدل های مختلف گیتار 
گوش دادم ،گیتار آکوستیک (سیم فلزی)رو انتخاب کردم 
اما حالا که این پست رو خوندم مطمئن ترهم شدم .......ممنون.......
پاسخ:
سلام، امیدوارم موفق باشید.
سلام . من الان دو سال است که گیتار کلاسیک یا به قول شما سیم نایلونی رو کار میکنم ولی حیف که امشب مطلبی ک گذاشتید رو خوندم دانسته هام راجع به گیتار سیم فلز و سبک finger style خیلی بیشتر شد و امشب تصمیم گرفتم ک گیتارم رو عوض کنم .خیلی ممنون که اینقدر شفاف راهنمایی کردید.
پاسخ:
سلام ممنون.... البته گیتار کلاسیک هم به جای خودش زیباست... اگه میخواین سیم فلز بخرین درنظر داشته باشین استادش کم و لوازمش از جمله سیمش هم کمتره....به هرحال نظرتون برام بسیار ارزشمند است موفق باشید. 
merci dooste aziz....
betore kolii baray faghat rhytm navaziva khoondan, shooma che Guitari pishnahad mikonid.?
zemnan man kharej hastam va emkan dastyabi be hame no Guitar daram. 
sepas
پاسخ:
ممنون از نظرتون.
پیشنهاد من اینه که اگه دوست دارین با انگشتان ریتم نوازی کنین و علاقه به خوندن آهنگهای فارسی ، 6/8 و یا فلامنکو و اسپانیایی دارین سمت گیتار کلاسیک یا فلامنکو  برین.
ولی اگر میخواین با پیک ریتم نوازی کنین و علاقه به صدای زنگ دار گیتار آکوستیک(سیم فلز)دارین برین سمت این گیتار همچنین اگر بیشتر اهنگهای سبک پاپ و راک دوست دارین گیتار سیم فلز توصیه میشه که تقریبا در تمام گروهای پاپ و راک مشهور امروزی در کنار گیتار الکتریک دیده میشود.
گیتار الکتریک رو نیز بیشتر کسانی استفاده میکنند که دوست دارن گیتار لید بزنن و ملودی،آرپژ و سولو اجرا کنن و علاقه به سبکهایی مانند راک و متال و موسیقی مدرن دارن اما بهرحال از این گیتار نیز میشود در حالت clean شبیه به گیتار سیم فلز از آن استفاده کرد.اما اگر فقط قصد ریتم زدن و خوندن دارین گیتار کلاسیک یا سیم فلز گزینه های بهتری اند.
موفق باشید
سلام
امکانش هست راجب عرض کاسه یا عمق اون توضیح بدید
چجوری میشه یه ساز کلاسیک نایلون داشت که صدای تیز تر وشفاف داشته باشه
میخوام بدونم عمق کاسه توی صدا چه تاثیری داره؟
من یه ساز کلاسیک با حجم صدای بالاتر و شفاف و تیز میخوام ممنون میشم راهنمایی کنید!
عرض باریک بهتره یا کاسه های با عریض تر؟
پاسخ:
سلام.بنده در مورد ساختار گیتار اطلاعات تخصصی ندارم ولی معمولا گیتارهایی که عمق کاسه بیشتری دارند صدای بلندتری دارند و نکته مهم دیگه اینکه معمولا گیتارهایی که چویشون(خصوصا چوب رویی) Solid هست صدای بهتر و طنین دار تری نسبت به Laminated ها دارند.میتونید با سرچ کردن Guitar Name Features مشخصات گیتار رو ببینید که معمولا گیتارهایی که Solid هستند ذکر میکنند و اونهایی که نیستند ذکر نمیکنند.مثلا مینویسند:
Solid Spruce top یعنی چوی رویی ازجنس صنوبر یکدست و محکم
ْSpruce Top که به معنای چوب رویی صنوبر است و احتمال بیشتر از نوع ورقه ای و Laminated هست .
تا اونجایی که من میدونم صدای گیتارهای فلامنکو از کلاسیک ها تیز تر است پس یک نگاهی هم به اونها(مثلا در سایت دیجی کالا) و آهنگهای سبک فلامنکو مانند جسی کوک بیندازید.با این حال فبل از خرید حتما گیتارها رو تست و صداهای آنها رو با هم مقایسه کنید تا اشتباه نکنید.موفق باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی